#145 Kiedy coś nowego?

Nasze małe centrum wszechświata, oko Saurona. Widzimy wszystko, rozmawiamy o wszystkim, dyskutujemy o tym, co nas najbardziej gryzie!
ODPOWIEDZ ]
Awatar użytkownika
O mnie
słodki cukiereczek
Moje fora
city that never sleeps
Pomógł(a) : 2 razy

#56848 02 gru 2021, 23:08

Wiecie, że obecnie w zapowiedziach jest tylko jeden temat? W pomysłach aż 7 tematów, a część z nich pozostaje bez odpowiedzi już od dłuższego czasu. Wydaje mi się, że to strasznie mało nowości i to trochę smutne. Większość obecnie funkcjonujących tworów to dobre miejsca do gry ale szczerze to brakuje mi czegoś nowego. Czegoś świeżego, tej atmosfery przed otwarciem, a później tworzenia kp, ustalania relacji i pierwszych rozgrywek na nowym forum.
Patrząc na temat "Na jakim forum byście zagrali?" to wiele osób myśli podobnie. Jest tam sporo ciekawych pomysłów, które pewnie ściągnęłyby gromadkę oddanych graczy. Zastanawiam się, czemu nowe fora powstają teraz tak rzadko? Wydaje mi się, że mogło mieć na to spory wpływ odcięcie możliwości tworzenia na wxv/czo. Z drugiej jednak strony, nadal mamy możliwość tworzenia darmowych stron na innych serwerach. Czy problem leży w skomplikowanych kodach? W grafice? Może zmieniło się nasze podejście do grania i wybierania miejsca gry?
Czy problemem jest znalezienie administracji i osób do postawienia forum? A może Ci, którzy zazwyczaj się tego podejmowali już nie grają/ wolą siedzieć na forum jako zwykły użytkownik i po prostu czerpać przyjemność z gry/ mają swoje fora na płatnych serwerach i spore grono oddanych użytkowników? Czy może osoby z pomysłami po prostu nie chcą nic tworzyć bo boją się krytyki i podcinania skrzydeł, które mogą im towarzyszyć od momentu dodania zapowiedzi do samego końca funkcjonowania forum?
Jak myślicie, co się zmieniło, że tak mało teraz pomysłów, zapowiedzi i wielkich otwarć z dziesiątkami stron rezerwacji? Czy myślicie, że to jeszcze się kiedyś zmieni? A może sami macie jakiś pomysł i coś Was powstrzymuje przed jego realizacją?

Awatar użytkownika
Moje fora
in progress
Podziękował(a): 1 raz | Pomógł(a) : 3 razy

#56849 03 gru 2021, 0:18

Kiedyś forum stawiało się w dwa dni i to wliczając w grafik porę na sen, szkołę i wypad ze znajomymi na miasto. Nie trzeba było dobrych jakościowo zdjęć lub artów. Właściwie nawet nie musiały być ze sobą spójne. Liczyła się tylko jakaś taka... intensywność. Dużo wszystkiego; mnóstwo zagadywania, postów, postaci, bo im więcej, tym lepiej. Sami się motywowaliśmy i nic poza tym nie miało znaczenia.
Mogliśmy non stop pisać niemal te same wątki, używając praktycznie tych samych porównań i słów... i nikt nie czepiał się o wpadnięcie w błędne koło.

Ale później do głosu doszła jakość. Nagle okazało się, że poza samym miejscem do gry ważne jest to jak forum się prezentuje. Jakie ma kody — i czy w ogóle jakieś. Czy grafiki są w porządku, czy ich obróbka jest wystarczająco nowoczesna i na topie. Czy kolorystyka nie razi w oczy, nie jest za ciemna, za jasna, za pstrokata, za nijaka. Czy opisy są chwytliwe, czy tematyka oryginalna i czy pomysł na profil w temacie wyrzuca z papci po samym zerknięciu. Na każdy element zwracało się uwagę, a jeżeli coś nie pasowało, szukało się innego miejsca.

Nie dziwię się, że nie powstaje tyle forów ile wcześniej. Dawniej stworzenie takiej piaskownicy było niewielkim wysiłkiem. W maksymalnie tydzień można było postawić kolosa, który przetrwał lata wartkiej gry. Obecnie nad projektem siedzi się wręcz miesiącami. Sprawdza się każdy opis po sto razy, wyłapuje najmniejszą literówkę. A patrząc na to, że większość z nas wypruwa siódme poty w pracy/na studiach, to i nie ma ani czasu, ani tym bardziej energii, żeby się normalnie pochylić nad konceptem. Konceptem, który z dnia na dzień coraz ciężej wypuścić w świat, bo co jeżeli się okaże, że wszystkie te zarwane noce zostaną wygwizdane? Jeżeli tak pieszczotliwie szlifowany zamysł nie spotka się z pozytywną opinią i nie ściągnie do siebie rzeszy aktywnych, pomysłowych graczy? Ten strach na pewno blokuje.

Mieliśmy to szczęście, że większość z nas uczestniczyła w pierwszych krokach PBFów. Fajnie było patrzeć jak stopniowo się to rozrasta, chociaż nie ukrywam, że nostalgia robi swoje. Z drugiej strony nie wyobrażam sobie, by wrócić do czasów psich forów z 2007, gdzie tworzyło się posty z jednego słowa i przez pół dnia pisało jedynie „zrzucił liny/zarzucił liny”. To było świetne, ale dla dwunastolatków. Dziesięć lat później człowiek oczekuje czegoś innego...

… i to też dobrze.
Nasze wymagania urosły, więc musimy się bardziej napracować, żeby cokolwiek powstało. Faktycznie słabo, że nie ma większej ilości zapowiedzi, ale nie ma się też co nakręcać. Na smaczne danie trzeba poczekać, bo niedogotowany i źle przyprawiony w pośpiechu obiad się odkłada. A szkoda marnować jedzenie, skoro składniki są w porządku.

Myślę w ogóle, że na PBFy mógł mieć też wpływ COVID. Część pewnie dostała zdalną pracę i zyskała czas, ale pozostali albo dalej musieli pracować w obecnym systemie, albo gorzej: stracili robotę i trzeba się było wpierw wygrzebać z bagna. A wiadomo jak działają dłuższe wakacje.

+ Strzelam w ciemno, że przez to, że średnia wieku graczy wzrosła, jest nas zwyczajnie mniej. Niektórzy kompletnie zrezygnowali z pisania, bo przytłoczyło ich dorosłe życie. Praca na etat, rodzina, mieszkanie, które trzeba utrzymać, znajomi i cała reszta obowiązków skutecznie wybijają z głowy rozrywki tego kalibru. Przydałby się nam nowy narybek, bo im nas więcej, to i więcej wariatów, którzy zechcieliby podjąć się adminowania.
3 Obrazek
Ostatnio zmieniony 31 sty 2022, 17:34 przez howl, łącznie zmieniany 1 raz.
me? jealous?
hahahahahahahahahahahahahahaha
Y E S

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 3 razy | Pomógł(a) : 1 raz

#56850 03 gru 2021, 7:34

Zdecydowanie zgadzam się z @the_last_guardian. Kiedyś przechodziło jakiekolwiek forum, które w miarę się spinało w spójną całość. Dzisiaj trzeba działać na wielu frontach. To powoduje, że do stworzenia mocnego tytułu potrzebujesz nie jednej, a dwóch lub trzech osób już na samym starcie zabawy. Pytanie o to czy każdy tytuł musi być mocny pozostawiam bez odpowiedzi (może ktoś mądrzejszy się tutaj wypowie).

Dodatkowo zmienił się sposób promocji gier. Kiedyś pisało się do administratorów o wymianę banerów. Dzisiaj musisz pisać posty o aktualizacjach, być w kontakcie z Edenem, Vision Lighthouse oraz aktywnym na różnych serwerach discordowych.

Ja sam nie raz rozbiłem się o ścianę pod tytułem "mam za mało czasu/siły by to dowieźć" podczas tworzenia gry. Niemniej wierzę, że przyjdzie czas gdy moje pomysły ujrzą światło dzienne :)
1 Obrazek

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 1 raz | Pomógł(a) : 4 razy

#56853 03 gru 2021, 10:01

Niby istnieją darmowe serwery, ale bądźmy szczerzy, nie są one tak mega popularne wśród graczy i mają pewne ograniczenia. Nie każdy jest też przekonany do takiego forumpolish (przepraszam jeśli zła nazwa, kompletnie tego nie ogarniam) czy jcink, ja sama mogę śmiało przyznać, że fanką nie jestem, ale zakładając forum raczej liczysz się z opcją, że może nie wyjść, że coś może być nie tak i naprawdę wiele osób nie chce wrzucać w to pieniędzy. Bo jednak po co wydawać to 100 zł (nie wiem po ile są teraz hostingi, więc to taki przykład), jeśli się okaże, że ludziom nie pasuje wygląd/administracja/cokolwiek innego albo forum będzie po prostu do niczego i po miesiącu wszystko się skończy? Jak było wxv/czo to były też inne czasy, duża część społeczeństwa była młodsza i na przerwach w szkole lub nudniejszych lekcjach pisała posty. Teraz patrząc w większości na sbx są to studenci, osoby mające już rodziny, pracujące, więc od razu trzeba przyznać, że granie na forach jest dużo rzadsze, a co dopiero budowanie ich.

Plus osobiście nie sądzę aby akurat promocja na Edenie, VL, czy discordach miała tutaj większe znaczenie, podobnie zresztą jak popularne kiedyś banery, bo
a) jeszcze jak zaczynałam grać to nigdy nie wchodziłam w dział "partnerstwo", bo mnie to po prostu nie interesowało
b) społeczeństwo pbf jest na tyle dużo i wydaje mi się, że wszyscy na tyle się znają, że wszystko idzie drogą pantoflową. Nic więc dziwnego, że o tworzącym się forum szybciej dowiem się od znajomej, niż wchodząc na jakąkolwiek stronę
c) chociaż w sumie na Eden do zapowiedzi akurat zdarzy mi się zerknąć, ale na ogół kończę na przeczytaniu pierwszego posta i potem idę na forum jak już od znajomych słyszę, że otwarte
2 Obrazek

Awatar użytkownika
O mnie
mówi się forów, a nie for.
Moje fora
jestem emerytem forumowym
Pomógł(a) : 2 razy

#56860 03 gru 2021, 18:33

Szczerze, jako osoba, która się zabierała do robienia forum jak pies do jeża... Moją największą przeszkodą byli ludzie. Czasu mam sporo, kody to nie taki problem, grafika też nie, fabułę i mechanikę jakoś się dźwignie. Ja nie mam pojęcia jak sytuacja wygląda na forach innych niż mangowe, ale część ludzi z mangowców to taka niesamowicie toksyczna entitled zgraja, że się odechciewa. 😃🔫 Serio, począwszy od plotek i ploteczek, przechodząc przez celowe utrudnianie nielubianym osobom gry, przez dosłowne witch hunty, a kończąc na obrzydliwościach typu homo/transfobia czy wreszcie seksualizowanie nieletnich. Nie mam na myśli wrzucenia w backstory postaci tego, że była wykorzystywana jako dziecko, mam na myśli wrzucanie porno artów z loli/shota (tl;dr postać wyglądająca jak dziecko) i wzdychanie do nich na ogólnym kanale na disco... ale też czasem realne sytuacje tego typu. x:

Fajnie byłoby pograć w większej grupie ze starymi znajomymi, zrobić im fajne, bezpieczne miejsce do gry, ale... No... Właśnie. Taa, wolę popisać prywatnie na discordzie niż włożyć w coś pracę tylko po to, żeby znosić dziwne ekscesy. Bo pewnie, można zbanować jakiegoś delikwenta, który dokucza, ale potem inni ludzie, którzy jego zachowań albo nie zauważają albo zauważać nie chcą, zaczną się burzyć. I pewnie, nie ma też tak, że admin to świętość i nigdy się nie myli. Bo się myli. Jak każdy. Tylko jak takie sytuacje zwalają się na ciebie jak lawina, to człowiek jednak ma dość. Zgadzam się też z tym, co mówili inni - czas, hosting, wymagania na pewno też mają wpływ na decyzję odnośnie tego, czy forum w ogóle robić, czy je zapowiadać. Bo życie realne nagle jest bardziej absorbujące.
4 Obrazek

Awatar użytkownika
O mnie
25-letnia wizażystka. Zapalony RPGowiec z ponad 13 letnim stażem w temacie oraz twórczyni larpowa na największych konwentach w Polsce.
Moje fora
Story of Magic, Episkey
Podziękował(a): 22 razy | Pomógł(a) : 10 razy
 Jesieniara#6571

#56863 04 gru 2021, 12:22

Z pewnością zamknięcie wxv/czo sprawiło, że forów zaczęło powstawać mniej. Zwyczajnie inne hostingi są bardziej wymagające, a w przypadku tych z dostępem do ftp jeszcze trzeba mieć pojęcie co się robi. Do tego grafików, którzy zgodzą się zrobić całą oprawę nagle zabrakło. A ci co są zwykle już pracują przy jakimś projekcie i nieszczególnie mają czas na coś nowego.
Do tego dochodzi standardowa kwestia każdy by chciał grać, ale nikomu nie chce się robić. xd
4 Obrazek

Awatar użytkownika
Moje fora
Lunaria
Podziękował(a): 26 razy | Pomógł(a) : 27 razy

#56864 04 gru 2021, 16:41

Co do tego co mówiła @VAYNER odnośnie reklamy forów - wydaje mi się, że to kwestia indywidualna? Pamiętam, że sama klikałam w bannery, kiedy te jeszcze były na topie. Z fora na forum, jeśli nie znalazłam niczego ciekawego. Tak samo na Shadow Yorku wylądowałam tak, że skończyłam oglądać Shadowhunters i chciałam zobaczyć, czy jest jakieś forum w klimacie Mortal Instruments, więc weszłam na eden. Pamiętam, że po upadku forum, na którym grałam dość długo, duża część osób przeszła na inne forum, ale to nie było w moim klimacie, więc też odpuściłam i poszłam szukać czegoś innego. Chociaż nie mówię, zdarzało się, bym po prostu szła tam, gdzie ktoś mnie ściągnął, prosząc, bym zrobiła mu relkę. Chociaż, chyba ja jestem zazwyczaj tą osobą, co ściąga gdzieś ludzi.

A co do samego tworzenia się forów.

Wydaje mi się, że wszystko co mądre zostało już powiedziane. Społeczność się zmieniła, oczekiwania estetyczne się zmieniły... i to nawet nie chodzi o same społeczeństwo PBFów. W końcu komu nie zdarzyło się wejść na stronę np. mniejszej gminy, jakąś starą stronę szkoły i mówić "wow, dzwonił 2009 rok, chce odzyskać swoją stronę".
Pamiętam też kiedyś stawiałam fora jak głupia na wxv. Jedno upadło, robiło się drugie z tymi samymi kodami bardzo biednymi i prostymi, tak że nawet ja potrafiłam ogarnąć co jak pozmieniać. Chociaż @Moonstar może przyznać, że jestem Doktorem Frankensteinem jeśli chodzi o kodowanie i tworzę dziwnie działające potwory i Moon się dziwi jak one działają, na jakiej zasadzie i jakim prawem xDD
Robiło to się w dzień, dwa - tak jak już pisali ludzie na górze.
Teraz, samo "rozpisanie" forum zajmuje długo. Wszystkie bestiariusze, fabuły, tematy fabularne - jeśli chce się mieć bogate uniwersum. Później dochodzi grafika i kody... i magicznie mija pół roku, zanim forum stanie na nogi.
Dodatkowo, kiedyś rzucało się torbę z szkoły, lekcje się odrobiło na przerwie i siadało się do klepania postów. Teraz praca, dorosłe życie... jakoś tak czasu mniej i siły mniej. Grało się kiedyś na kilku forach na raz, a teraz mam wrażenie, że ogarnięcie jednego potrafi być czasem wymagające, jak jest gorszy tydzień.
1 Obrazek
Lately, the whole idea of 'living' hasn't been that desirable to me.

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 3 razy | Pomógł(a) : 1 raz

#56865 04 gru 2021, 18:24

Zdecydowanie życie codzienne nie ułatwia pracy nad grą. Ja sam mam cały czas rozpisany pomysł na mechanizm/skrypt do rozgrywania sesji przy pomocy postów, ale wciąż brakuje czasu, by go wdrożyć...

Zastanawiam się czy środowisko nie powinno pójść w kierunku skali mikro - prostych gier, które z czasem byłyby organicznie rozbudowywane. Często chcielibyśmy bogate uniwersum, skomplikowany świat i lokacje. To wymaga czasu i zapału. Pytanie, czy nie da się stworzyć gry "od zera do bohatera"? Może to byłby jakiś sposób? Przyszło mi to do głowy dosłownie teraz - zostawiam to pytanie otwarte na poczet dalszej dyskusji.
2 Obrazek

Awatar użytkownika
Moje fora
Lorne Bay
Podziękował(a): 5 razy | Pomógł(a) : 16 razy

 nata#9784
 9712089

#56898 07 gru 2021, 12:57

Za każdym razem jak wypływa dyskusja o tym, że teraz jest mało forów, a kiedyś to było, myślę raczej o tym, że kiedyś owszem, nowe fora rosły jak po deszczu, ale też upadały w przeciągu miesiąca. Nigdzie nie dało się zagrzać miejsca, a ta sama ekipa tydzień po ogłoszeniu o treści "pochłonęło nas prywatne życie", otwierała coś nowego i dość ciężko było znaleźć coś bardziej stałego.

W tym momencie (mówię tu o SLach) mamy kilka działających już od jakiegoś czasu sporych forów. Nie wiem jak dokładnie wygląda sytuacja na każdym z nich, ale jak czasem robię rozeznanie, to widzę, że nawet te z dużym stażem mają swoich stałych graczy i to jest super! Jasne, im więcej forów do wyboru, tym większe prawdopodobieństwo znalezienia czegoś dla siebie, ale gdyby teraz powstało coś nowego, pewnie przyczyniłoby się do upadku któregoś z tych funkcjonujących miejsc. I wcale nie byłoby ich więcej.

Zamknięcie wxv musiało się do wszystkiego przyczynić, wiem po sobie i po tym, jak chciałam otworzyć forum, ale uparłam się, że nie na forumpolish. I nie powstało. Myślę, że kilka projektów przez brak obeznanej osoby i kodera, czy też nawet tych kilku osób, które robią zrzutę na serwer, po prostu nie powstało i z jednej strony szkoda, ale z drugiej - jeśli się w coś włożyło dużo pracy, a do tego pieniądze, wydaje mi się, że jest większe prawdopodobieństwo, że się będzie o to bardziej dbało jako administracja, więc jako gracz widzę pewne plusy.

Do tego wszystkiego, pierwsza połowa tego roku była raczej owocna, jeśli chodzi o nowe otwarcia - Londyn, Monterey, Lorne Bay - wszystkie te fora są aktywne, a nie da się czegoś tworzyć na okrągło :lol:
1 Obrazek

Awatar użytkownika
O mnie
Miłośnik fantastyki, zjawisk paranormalnych i mitologii świata
Moje fora
Tworzę swój fantasy PBF ;)
Podziękował(a): 2 razy | Pomógł(a) : 2 razy

 Glorien#2237

#56934 10 gru 2021, 10:15

Opiszę jak to wygląda z mojej perspektywy, chociaż pokrywa się to niemal w całości z opiniami wcześniejszymi. Zrobiłem sobie mały zakątek, gdzie powoli tworzę PBF-a - w klimacie fantasy z autorskim uniwersum, co już zwiększa jakby skalę całego projektu. Jestem samowystarczalny, czyli wszystko co związane z PBF-em robię samemu. Jeśli dołożę do tego pracę, rodzinę (szczególnie jak jest małe dziecko), utrzymanie domu to czas dostępny na hobbystyczne rozwijanie projektu topi się jak kostka lodu na słońcu w środku lata. Rzadko, bo rzadko zdarzają się momenty, gdzie mam chwilę, aby nieco pchnąć do przodu. Mój notatnik, podczas niewielu wolnych chwil, zbiera wszystko co mi wpadnie do głowy, a pozostaje przelać to na formę elektroniczną. Tak więc niejako skala i dostępny czas mają ogromny wpływ, a też jestem człowiekiem, który lubi mieć pewne sprawy dopięte przynajmniej w takim stopniu, aby druga strona była chociaż w najmniejszym stopniu zadowolona. Kolejna sprawa to otwarcie forum w tym momencie, będąc jedynym adminem i MG, to oczywisty strzał w kolano, odcięcie skrzydeł itd.

Jestem też człowiekiem, który uważa, że zapowiedź powinna się pojawić, kiedy widać koniec projektu i można przewidzieć datę startu (wiadomo, zawsze możne się coś wysypać i spartolić, ale wtedy obsuwa jest krótka). Mam wrażenie, że duża część zapowiedzi jest badaniem rynku, czy pomysł przejdzie, czy będą chętni.

Odnoszę też wrażenie, że to co było podwaliną powstawania PBF-ów, czyli dostęp do internetu, technologii w dzisiejszych czasach zepchnęło PBF-y na dalszy plan. Kiedyś sięgało się po PBF-a bo nie były dostępne gry, znajomi nie podzielali zainteresowania. Teraz rynek gier jest tak duży, że młodsi wolą rozgrywkę elektroniczną zamiast tekstówek.
Tworzę PBF'a w autorskim świecie fantasy i poszukuję pomocy! Obecnie działam sam ^^

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 3 razy | Pomógł(a) : 1 raz

#56935 10 gru 2021, 10:33

Większy dostęp do gier na pewno sprawił, że tekstówki zaczęły być odsuwane na boczny tor. Z drugiej strony obserwuję dosyć mocny trend związany z planszówkami i sesjami RPG przy stole. Powiedziałbym raczej, że tekstówki online są bardzo często nieprzystępne. Wiadomo, że klikanie i oglądanie efektów wizualnych często będzie bardziej skupiać uwagę, jest bardziej atrakcyjne niż pisanie tekstu i wyobrażanie sobie całej gry. Do tego długi czas tworzenia postaci i rozpoczęcia rozgrywki w porównaniu do wizualnych gier, gdzie na ogół jest to kwestia wyklikania postaci.

Wydaje mi się, że ważne jest byśmy tworzyli gry, w które można łatwo wejść i grać na spokojnie pisząc z poziomu telefonu. W dzisiejszych "szybkich" czasach jest to ważne w mojej ocenie. To pociąga za sobą potrzebę jeszcze lepszego dopracowania projektu zarówno na poziomie treści (by nie zasypać gracza na starcie stertą rzeczy do przeczytania), mechaniki (by była łatwa do zrozumienia i zastosowania), grafiki (by przyciagała oko) oraz skryptów (by móc w łatwy sposób grać bez potrzeby przeklejania treści, pamiętania o linkach itd.).

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 2 razy | Pomógł(a) : 2 razy

#56955 13 gru 2021, 0:54

Za dużo pisania. PBFy wmówiły sobie, że im więcej i ładniejszy tekst tym lepiej. Nie ma tego w RPGach. Ale wiecie, gdzie jeszcze tego nie ma?
W discordowych roleplayach. A te są obecnie popularniejsze od PBFów (niestety też z powodu treści do których trudniej powrócić jak również mniej przystępnych narzędzi dodatkowych prymitywniejsze). Jak wpadł do mnie gracz z RP, czuł się przytłoczony postami. A moje forum dla "elitystów" PBFowych to dolne granice akceptowalności. Jeśli więc forum, które ceni sobie tyle linijek tekstu, ile trzeba by przekazać wiadomość i nie stoczyć się do jednozdaniowca wydaje się być przytłaczające sposobem pisania dla gracza tekstowego z roleplaya, to co powiedzieć o PBFie gdzie ilość linijeczek jest bliska 10 w przeciętnym poście? RP czasem mają tyle tekstu, ile słów wypowiada RPGowiec. A ten nie mówi (w roli) tyle, ile piszemy na PBFach. Dlatego RP są dynamiczniejsze i przystępniejsze.

Jeśli ktoś zechce odpowiedzieć "przez lata tak było i nie było problemu" to na to z góry dam odpowiedź.

Przez lata były PBFy. Fejsowe roleplaye jeszcze mniej wygodne od discordowych były. IRC, który w rozgrywce przypominał bardziej RPG niż PBFy u nas odszedł w zapomnienie, bo IRC nie był wygodny dla normika. Discord jednak łączy część wygody PBFa z stylem IRCowym.

@howl tu zgodzę się z kwestią większego wieku. Scena PBFowa trwała wystarczająco długo, by zobaczyć masę ludzi wykruszających się z wiekiem. Jednak obecny elitaryzm i brak przystępności spowodował, że rotacja została zakłócona. Nowi potencjalni gracze, dorastając nie wchodzą w PBF ale w alternatywną rozrywkę. I nawet jak ktoś wchodzi w rozrywkę pokrewną rpgom, to właśnie konkurencyjną dla PBF.

@Elian Niestety, obecna promocja niewiele daje. Nawet aktywna, ma swoje wady - o ośrodkach, na których się reklamujemy, często potencjalni gracze nie wiedzą. O Eden, VL etc wiedzą głównie osoby, co chcą się zareklamować. Z adminów graczy nie ukręcisz (nie mówię dosłownie, też grają, chodzi mi o ilość).

@VAYNER niestety, technologiczne problemy też mają znaczenie. I w prostszych formach PBFowych nie trzeba zawsze niewiadomo jakich cudów, to Discord jak i FB (mówię to z niechęcią, bo tego nie znoszę ;) ) technologicznie mają jedną przewagę - wszystko funkcjonuje jak czat. W momencie (tak, wiem, z minimalnym opóźnieniem) jak ktoś napisze, wiadomość jest widoczna dla innego użytkownika przeglądającego wątek. To daje uczucie takiej samej dynamiki, jak rozmowa na bieżąco. W połączeniu z krótszymi odpisami, uzyskana zostaje dynamika niczym w klasycznym RPG. Ostatnia wada PBFów, brak dynamiki, zostaje pokonana.

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 3 razy | Pomógł(a) : 1 raz

#56957 13 gru 2021, 7:58

Uważam, że brak dynamiki w PBFach można w pewnym zakresie obejść zasadami gry itd. Skoro można wprowadzić zasadę "nie mniej niż", równie dobrze można wprowadzić zasadę "nie więcej niż" lub "pomiń opisywanie X, skupiaj się na Y". Jeśli ktoś zaraz zacznie marudzić, że to czyni rozgrywkę sztuczną i nie pozwala na opisanie tego czego potrzebujemy, to powiem, że każda gra mają swoje zasady, każda mechanika ma swoje reguły. Myślę, że często ze skrótu RPG zostaje tylko R, a zapomina się o PG i nie dba o to by gra była przyjemna. Zamiast tego serwujemy miejsce do grafomanii. Jeśli ktoś tego potrzebuje - nie ma sprawy, jednak nie nazywajmy tego grą.

Myślę, że większym problemem związanym z dynamiką jest sama platforma. To o czym mówiłem w poprzednim poście - gracz chce wejść do gry, stworzyć postać w relatywnie sensownym czasie i po prostu dołączyć do rozgrywki. Z jednej strony mamy treść, a z drugiej to o czym mówisz @Z czyli formę czatu. Jest dynamiczniejszy, pozwala odpowadać niemal w czasie rzeczywistym, lepiej integruje graczy w rozgrywce. Co więcej - dzisiaj ludzie raczej używają telefonów niż komputerów, robią to w biegu. Chcąc przetrwać i zyskać sympatyków, PBF musi iść w stronę dynamizmu na różnych frontach.

#57703 08 mar 2022, 18:26

Teraz się gra na Discordzie, ot co, fora odchodzą do lamusa, są nieczytelne dla nowego odbiorcy – te wszystkie kontrolki, ustawienia, elementy layoutu obecne tylko na tego typu stronach, które dawno zostały wyparte przez Facebooka… To se ne vrati, na pewno nie z jakimiś przedpotopowymi silnikami w stylu phpBB i barokowymi ozdobnikami na stronie, do których codziennie dzwoni 2003, pytając, gdzie jego CSS.
5 Obrazek

Awatar użytkownika
Podziękował(a): 2 razy | Pomógł(a) : 2 razy

#57758 25 mar 2022, 14:10

A ja dzisiaj z przytykiem do autora tematu ;) myśl mnie naszła.
W ilu pomysłach są Twoje odpowiedzi? :D
Widzisz, rzecz w tym, że pomysły nie ruszą, jeśli nie ma na nie odzewu. A czasem by w danym temacie był odzew... trzeba rozmowy między innymi ludźmi. Ludzie rzadko odpisują w martwych tematach. Czasem przyciąga ich po prostu rozmowa. Dlatego jeśli zależy Ci, by pomysły były ruszone, to trzeba odpowiadać. Lepsza będzie odpowiedź w stylu "to jest chujowe" niż brak odpowiedzi. Bo jeśli odpiszesz komuś, że jego pomysł jest Chujowy przez duże C, to potem ktoś może z Tobą się nie zgodzić. Zauważyłem już dawno temu, że na edenie są wiadomości pozytywne lub brak wiadomości przeważnie. A to ubija rozmowy. Trzeba negatywnego podejścia do tematów/zapowiedzi/reklam, by podtrzymać zainteresowanie.

Nie bez powodu istnieje stwierdzenie, że najłatwiejszym sposobem na otrzymanie odpowiedzi w internecie jest podatnie nieprawidłowej odpowiedzi na nurtujące nas pytanie.

Podsumowując: Coś nowego zacznie się pojawiać, jak userzy edenu przestaną bać się negatywnego feedbacku.

PS: "chujowe" to tylko skrótowiec, takie przerysowanie. Samo w sobie nie pomoże. Negatywny feedback musi zawierać punkty do jakich można się odnosić. Wtedy nie tylko będzie to pomocne, ale też ciekawe właśnie do samej rozmowy.