Dawno, dawno temu, w krainie zwanej Rodzinnymi Stronami, żyli Baśniowcy: królowie i królowe, majestatyczni książęta i piękne księżniczki, cnotliwi rycerze i złowrogie bestie. Przez całe pokolenia przypowieści o ich bohaterskich wyczynach i niemożebnych tragediach wędrowały z ust do ust, utrwalane w doczesnej świadomości na łamach gatunku epiki ludowej. Żadna z nich nie opisała jednakże terroru misternego najeźdźcy, określanego w przestrachu Adwersarzem, który zdominował krainę baśni, pozbawiając życia miliony istnień i zmusił Baśniowców do ucieczki z Rodzinnych Stron. Rozpoczął się proces zorganizowanej migracji. Opracowane zaklęcia pozwoliły na stworzenie portali do świata niczego nieświadomych Doczesnych - szarych ludzi w naszym nudnym, przyziemnym świecie. Uciekając w popłochu, wielu Baśniowców zostawiło za sobą swoje życia; swoje majątki, rodziny, a także... przeszłość.
Według oficjalnego prawa Baśniogrodu, samorządu uformowanego przez Baśniowców na migracji, nastąpiła bowiem Amnestia. To wielkie wydarzenie miało zmazać przewiny nawet najbardziej złowieszczych postaci w imię idei świeżego startu. Choć formalnie amnestia stała się swoistą tarczą, jaką wielu z Baśniowców o nagannej reputacji zasłaniało się w późniejszych interakcjach społecznych, faktem jest, że nikt nie zapomniał tragedii sprzed dawien dawna, a konflikty i zawiłe urazy ostały się w mentalności bohaterów powieści. Pewne jest jednak, że żyjąc przeszłością, w świecie doczesnym wielu znalazło jedynie drogę do zguby, nie potrafiąc odnaleźć się w realiach współczesnej rzeczywistości.
Narkotyki. Pieniądze. Seks. Alkohol. Prostytucja. Przestępczość. Choroby cywilizacyjne. Utrata stabilności. Utrata pozycji. Walka o przetrwanie. Brak perspektyw... Walka o wpływy. Polityka. Władza.
I niedoścignione marzenie o powrocie do Rodzinnych Stron.
Hej,
za namową kilku osób publikuję pomysł na forum inspirowane serią komiksów DC Fables i grą The Wolf Among Us. Jak można wyżej przeczytać, Baśnie opowiadają historię postaci znanych mniej lub bardziej z baśni, które w rezultacie najazdu tajemniczego Adwersarza na ich krainę, zostały niejako zmuszone do ucieczki i osiadły w naszym świecie, na potrzeby lore określanym światem Doczesnych. Według gry, komiksów i innych źródeł, Baśniogród - czyli wspomniana administracja Baśniowców, mieści się na Manhatannie w Nowym Jorku, acz społeczeństwo rozpierzchło się po świecie i powstały także mniejsze społeczności w innych regionach. To przestrzeń, w którą chcę się wstrzelić.
Koncepcja
Gracze wcielają się w rolę autorskich Baśniowców. Spisują pierwej ich dzieje, kreując oryginalną Baśń (w oparciu o materiały pomocnicze), zakreślając jej niegdysiejszą pozycję w społeczeństwie, historię i tylko od nich zależy, w jaką stronę pokierują ich losami. Czy byli niegdyś srogimi królami, których rządy zapisały się na kartach historii nadzwyczaj twardą ręką? Pięknymi księżniczkami oswobodzonymi ze złej klątwy przez przystojne książątka? A może potworami, których legendą straszono niegrzeczne dzieci? To w inwencji autorów jest zdefiniować zarys, który będzie rzutować na przyszłość kreacji, której losy w doczesnym świecie również określają przed rozpoczęciem gry.
Rozgrywka odbywa się w klasycznej konwencji podziału na wątki prywatne oraz fabularne. Te pierwsze pozwalają cieszyć się graczom regularną rozgrywką nadającą głębię ich kreacjom. Drugie zaś, przygotowane uprzednio przez Mistrzów Gry, pozwalają rzucić się w wir głównych wydarzeń i stać się częścią zupełnie nowych rozdziałów na łamach historii Baśniowców. To dzięki nim będziemy mogli zapoznać się z prawdziwymi legendami Baśniowego światka i uczestniczyć w heroicznych wydarzeniach, które wpłyną na losy całej społeczności.
- Rozgrywka prowadzona w konwencji klasycznego forum PBF z elementami RPG i autorską mechaniką, gdzieś między schyłkiem ubiegłego biegu i rokiem obecnym, z mocno nakreśloną stylistyką noir,
- Księga Baśni spisująca lore-friendly dzieje znanych Baśniowców, ich powiązania i charakterystyczne tylko dla Fables ciekawostki,
- Liczne narzędzia pomocnicze, dzięki którym wykreowanie własnej Baśni nie będzie stanowić dla Was problemu: kreatywność należy wspomagać!
- Możliwość wykreowania Baśni dowolnego rodzaju; po amnestii nie ma znaczenia, czy byliśmy cnotliwym rycerzem, wiejską dziewką, krową, której zsiadło mleko czy smokiem, którego ją nakarmiono, w świecie doczesnych i tak możecie skończyć na samym dnie układu pokarmowego jako zwykli degeneraci czy prostytutki. Nie znaczy to, że nie brakuje w nim bardziej ambitnych jednostek! Każdy ma swój plan na to, by jakoś przetrwać w nowym świecie, (prawie) każdy tęskni za tym, jak było dawniej. Traktujcie to jednak jako świeży start,
- W społeczeństwie Baśniowców na migracji dokłada się wszelkich starań, by ukrywać swoją prezencję wśród doczesnych. Służy do tego czar zwany Urodą Maskującą, który jest niebagatelnie drogi i nie każdego na to stać. Baśniowców o nieludzkiej prezencji, którzy nie posiadają Urody Maskującej, natychmiast deportuje się do specjalnych, izolowanych i zaklętych środowisk, ukrytych przed wzrokiem doczesnych,
- W skrócie - jest od groma pola do popisu dla autorskich historii, które nie wydarzyły się jeszcze na łamach komiksów,
- Robiąc krótki rekonesans przed wstawieniem tego pomysłu odkryłem, że wielu z Was oglądało niegdyś serial Once Upon a Time (Dawno, dawno temu...), który ukazywał historię Baśni wśród ludzi, które straciły pamięć. To podstawowa różnica - w tym lore każdy doskonale pamięta, co się wydarzyło, co budzi zupełnie inną dynamikę wśród postaci.