#102 "Fajerwerki i wybuchy" - forumowe eventy

Miejsce na tematy w których od ponad roku nikt się nie udzielał.
ODPOWIEDZ ]

#38063 10 lut 2018, 16:19


Niezależnie od tego czy jesteście graczami SL, czy fantasy, z pewnością, przynajmniej raz w życiu, mieliście styczność z tzw. "eventami" bądź "przygodami". Zdarzyło mi się być zarówno twórczynią takich fabularnych eskapad, jak i ich uczestniczką. Ta wspaniała satysfakcja, gdy lekkie pióro dopisuje, a szare komórki same tworzą jakąś iście interesującą historię, zawierającą tajemniczy początek, rozwinięcie, niespodziewany punkt kulminacyjny i w końcu upragnione rozwiązanie akcji.
Sytuacja staje się niezręczna, gdy ten "wspaniały projekt" nie przemawia do graczy i zostaje zignorowany. Pal licho, gdy dzieje się to przed jakimkolwiek rozpoczęciem sesji. Problem pojawia się w momencie, gdy w trakcie takiej przygody graczowi (/graczom) coś... przestanie odpowiadać. Znudzi mu się, będzie nie takie, jakie sobie wyobrażał, nie pasuje do charakteru jego postaci, tu wstaw X.


Co jest dla Was ważne w eventach?
Jaki rodzaj przygód lubicie najbardziej?
Jakie cechy są niezbędne w takim wydarzeniu?
Czy przygoda powinna polegać na integracji Waszych postaci?
Czy może mieć głębsze, fabularne znaczenie, które przynosi "przełom"?


Wolicie duże eventy, wciągające w zabawę całe forum, czy raczej takie dla ograniczonej ilości osób? Byłam świadkiem wielu takich wydarzeń, najczęściej na forach fantasy, gdzie cel zakładał (z reguły) pokonanie bossa. Wolna ręka dana użytkownikom zostawała przez nich zmarnotrawiona. Brak ingerencji narratora, który nie popychał postaci, zabił event w momencie jego powstania. Co mam przez to na myśli: fabularnie każdy powinien był sam szukać, dochodzić, zagłębiać się w "pierwsze zwiastuny nadejścia końca", pozwalając tym samym dla narratora na ewentualną notkę "O, udało Ci się znaleźć kolejny trop, dobra robota!". Naturalnie: nikt nie szukał, nie dochodził i nie zagłębiał się. Co jest tego powodem? Lenistwo gracza czy po prostu jego zagubienie?


Lubicie sami dochodzić do wniosków i wskazówek?(z niewielkim udziałem MG)
Czy może wolicie, by MG prowadził Wasze postacie od początku do końca?


Lecz nie tylko eventy dla ogółu, bez określonych uczestników, istnieją na forach. Całkiem niedawno (na NYC) spotkałam się z innym przedstawieniem takiego wydarzenia, a mianowicie: Jedno wielkie pudło, zawierające w sobie kilka pomniejszych zabawek, gdzie każda z nich może zabawiać ograniczoną liczbę osób.
Event jest wtedy ściśle określony. Są podane wymagania, by do niego dołączyć, wolne miejsca oraz krótki zarys tego, czego dana zabawka dotyczy. Moim zdaniem to całkiem dobre, o ile nie jedno z lepszych, rozwiązanie: tylko czy miałoby sens na forach fantasy? O ile na SL, dzięki takim ściśle zorganizowanym akcjom, postacie mogą nawiązać ze sobą nowe kontakty i relacje, o tyle na forach "po drugiej stronie barykady" jest to tylko drobnostka i "okruszek chleba", jakim pożywi się historia danej postaci.
Na fantasy liczy się ogół fabuły. Coś głębszego, ważniejszego, większego. Zatem czy event, który pierwotnie ma wprowadzać przełom/odkrycie/rewolucje, powinien być organizowany dla ogółu i chwytać każdego z osobna, zmuszając do interakcji? Czy może wytyczyć kilku chętnych bohaterów i za ich sprawą dojść do tych ważnych odkryć?

Chętnie poznam Wasze zdanie na temat dużych eventów i małych przygód. Co w nich lubicie, a czego nie? Dlaczego tak? Dlaczego nie? Chętniej rozgrywacie taką "specjalną" sesję między sobą, czy z MG? Ważne są małe drobiazgi i słodkie ciekawostki, czy może fajerwerki i wybuchy?

Ja lubię duże fabuły, które angażują całe forum, a nie tylko kilku użytkowników. Boli mnie jednak, że te najczęściej kończą się tak, jak się kończą - czyli na samym początku. Małe fabuły, sesje z Mistrzem Gry, również są interesujące, o ile zawierają jakąś historię i doprowadzają postać do nowych przemyśleń, może stanowią nawet punkt zwrotny w jej życiu.
Ja, dla przykładu, jako narratorka na forach zwierzęcych, miałam zawsze serdecznie dość prowadzenia (i czytania!) pięćsetnego polowania w miesiącu - akurat te najczęściej zajmowały 90% fabuły i gracze zapominali o wzajemnej integracji, co psuło immersję forum i sprawiało, że "groźny świat wilków" zamieniał się w "upoluj sarnę!". Idąc dalej tym tropem... czy użytkownicy powinni sami tworzyć takie fabuły i wołać MG o narrację, czy może dawać mu wolną rękę i pozwolić wymyślić wszystko samemu?


Zależy mi na zdaniu zarówno graczy SL jak i Fantasy, lecz miło by było, jakbyście na samym początku zaznaczyli, z jakiego punktu widzenia opisujecie swoje przemyślenia!

#38093 11 lut 2018, 16:02

Nie wiem czy ludzie się boją tu napisać, czy co, ale będę pierwsza :D
Uważam, że to kwestia zmiany Pbf. Nie każdy szuka tego samego i nie bez powodu jest tyle SL'i. Ludzie chyba coraz bardziej wolą grać w luźne sesje, ustalone z góry bądź nieco nieprzewidywalne, ale w takie, by mieć nad nimi panowanie i móc powiedzieć stop, jeśli coś będzie nie tak. Ja... Lubię eventy. Ale te dobrze poprowadzone. Wymagania są ważne, gdyż mogą być sytuacje, że Tchórz będzie musiał pokonać jakąś bestię i rozumiem, że takiej osobie się to nie podoba :P
Niestety, większość przygód jest... Nudna? Serio. Byłam na wielu forach i większość tych sesji nie ma ładu i składu. MG nie popisuje się ciekawym rozwojem akcji, a przez większość "zabawy" użytkownicy piszą sami ze sobą, czekając aż łaskawy narrator cokolwiek napomknie.
Mam też wrażenie, że niektórzy po prostu boją się brać udział w takich akcjach. Są na forum nowi albo nie, być może wolą zostać... Z tyłu? Nie chcą grać głównych skrzypiec. A skoro nikt skrzypiec pierwszy nie weźmie, to orkiestra nie zagra, prawda? Dlatego też eventy kończą się na początku. Myślę że dobrym urozmaiceniem są NPC, którzy mogą to ciągnąć jakoś i akcja nie stoi. Dobry event moim zdaniem? Jest przemyślany. Po prostu. Admini powinni od początku do końca zaplanować cały przebieg i to, co w którym momencie ma się dziać. Poleganie na wyobraźni graczy i dawanie im wolnej ręki na zawsze działa.
Chyba nie ma jako tako dobrego przepisu na event, a szkoda. Masz rację, że takie polowanie prowadzone 10ty raz staje się męczące, a raz użytego pomysłu na przygodę się raczej nie powiela. Być może ktoś bardziej obeznany w temacie coś napisze, w sumie to jestem ciekawa zdania innych. Eventy są na pewno ciekawym elementem, ale nie zawsze wychodzą...

Awatar użytkownika
O mnie
Opiekun Crystal Empire
Moje RPGi
Crystal Empire
Bywam, gdy mam czas
Pomógł(a) : 1 raz

 #0054 Bajarz

#38715 04 mar 2018, 13:37

Najpierw odpowiem na Twoje pytania jako Gracz:

Co jest dla Was ważne w eventach?

Dobra zabawa, możliwość fabularnego rozwoju postaci, korelacja z Graczami, a także możliwość zdobycia doświadczenia jako Gracz, a nawet w późniejszym czasie jako prowadzący (uczmy się na błędach innych).

Jaki rodzaj przygód lubicie najbardziej?

W moim przypadku to bywa różnie, bo zwykłe polowanie może okazać się dobrą zabawą i ciekawą, to samo tyczy się eksploracji czy poszukiwań.

Jakie cechy są niezbędne w takim wydarzeniu?

w sumie, to nie myślałam dogłębniej na tym, ale chyba dobrze przemyślany plan i możliwość pozwolenia Graczom na działanie. Nie lubię narzucania przez MG z góry określonej akcji dla postaci, to jak gra w komputerowe RPG, gdzie postać ma zaprogramowane konkretne reakcje w danym momencie.

Czy przygoda powinna polegać na integracji Waszych postaci?

Ja uważam, że tak. Im więcej ludzi tym większa zabawa, poza tym Gracze mogą się czegoś od siebie nawzajem nauczyć.

Czy może mieć głębsze, fabularne znaczenie, które przynosi "przełom"?

Wydaje mi się,że może, ale musi być naprawdę dobrze zaplanowane i zorganizowane.

Lubicie sami dochodzić do wniosków i wskazówek?(z niewielkim udziałem MG)

Zależy. Jeśli dochodzenie do wniosków i wskazówek idzie mi łatwo, to raczej nie korzystam z pomocy MG czy jego udziału, chyba, że jest to trudne to wtedy taka pomoc jest nieodzowna. Mam tu na myśli delikatne pokierowanie Gracza, by się sam domyślił.

Czy może wolicie, by MG prowadził Wasze postacie od początku do końca?

Nie, to jest kiepski pomysł, chyba, że mówimy o Nowych Graczach, którzy dopiero zaczynają przygodę z PBFami, ale to moje zdanie.


Jako Mistrz Gry powiem tak, lubię prowadzić różne eventy, zarówno te fajerwerki jak i coś spokojniejszego. Lubię jak Gracze współpracują ze sobą i nie wychylają się swoją arogancją i też nie przepadam gdy użalają się nad sobą, bo coś im tam nie wyszło i z góry zakładają, że kolejna próba również spali an panewce. Daję Graczom dużo swobody podczas eventu, ale reaguje otoczeniem na to, co robią i jeśli się starają to im pomogę, jeśli nie dostają po prostu po głowie.

Co do tego, że eventy się nie udały to jak wspomniała Zero były nieprzemyślane i źle zaplanowane. Mnie też się tak kilka razy zdarzyło, ale trzeba wtedy usiąść do następnego wydarzenia i zrobić wszystko, by nie dopuścić znowu to powtórki z poprzedniego eventu.

Drugą kwestią jest brak szacunku Graczy do Mistrzów Gry/Prowadzących event. Mam czasami wrażenie, że niektórym to się wydaje, że o pach i masz plan na sesję. Nie, to tak nie działa. Czasami potrzeba nawet dwóch tygodni, a nawet i więcej, zależy od okoliczności/założeń itd. Gracze nie potrafią postawić się po tej drugiej stronie i niestety często myślą tylko o sobie, co szkodzi nie tylko im, ale też innym Graczom czy samemu Mistrzowi Gry.
Takim przykładem, według mnie, jest częste wchodzenie Gracza na event, potem i późniejsza rezygnacja z niego, ale koniec końców większości przypadków jest płacz, że jednak nie został Gracz do samego końca, bo jednak było fajnie. Skreślanie przez Graczy eventu na samym początku też jest powodem tego, że one się po prostu sypią. Gracze też mają czasami takie odruchy stadne, że jak jeden zrezygnował bo (tu wstaw co chcesz) to zaraz i prawie większość zaczyna robić to samo. (Do tej pory zastanawiam się, jako MG mnie to dziwi).

Sama teraz miałam event i sesję treningową w jednym, żeby zobaczyć nad czym ja muszę popracować i jak Gracze się będą zachowywać. I odniosłam wrażenie, może mylne, że niektórzy pozjadali wszystkie rozumy, a inni wbili na event tylko po to, żeby dostać punkty za udział (pomijam osoby, które z przyczyn osobistych nie mogły dalej zagrać). Co jeszcze się rzuciło w oczy? To, że w ogóle nie zwracali uwagi na to, co robili inni, nie komunikowali się ze sobą (tak, tak wiem, że Wy też to czytacie), na co zwracałam im nie raz uwagę i tym sposobem częściowo zawalili pewne elementy rozgrywki. Zaś w moim przypadku, mogłam to lepiej zaplanować, rozpisać sobie te nowe rozwiązania, które pojawiły się wraz z działaniem Graczy na kartce, a nie na ślepo jechać. Ot mam nauczkę, żeby jeszcze bardziej przyłożyć się przy kolejnym evencie.


Póki co tyle ode mnie, jak mi się coś przypomni to na pewno się tutaj pojawię z postem!

#38716 04 mar 2018, 14:59

O to to. Temat rzeka, lecz Bajarz bardzo dobrze rozwinął go na kawałeczki. Po eventach oczekuję przelomu. Moim zdaniem event powinien wnosic cos nowego i nie tylko do fabuly. Fajnie jest, jak dzieki aktywnej grze w takim wydarzeniu dostaje sie nowe punkty doswiadczenia dla postaci, nowe przedmioty, umiejętności, czy chociazby nowe zagadnienie oraz element mechaniki. Odkrycie jakiejs starej magii, badz nowej, grywalnej rasy...

Ja lubie byc prowadzona za rękę. Więcej. Lubię motyw ze starych rp, gdzie akcja toczy sie szybko, a posty są krotkie i zwiezle = dynamiczne. Gdy cos mówię, chce od razu znac odpowiedź. By bylo to płynne. Discord np umozliwia takie coś. Ide z mg na kanał, odgrywam dana PRYWATNA sesje eventowa (choc w grupie tez byloby fajnie) i potem całość się skleja i wrzuca na forum. Dziala to fajnie i nie trzeba czekac bog wie ile na odpisy, akcja jest, jak juz mowilam, bardziej dynamiczna i emocjonująca.

Lecz... Tak. Fora. Lubie jak MG wie, co robi. Po prostu. Daje wolną reke użytkownikom wtedy, kiedy trzeba, a kiedy sie gubią - prowadzi za rękę. Oczywiscie cenie sobie takze akcje losowe z użyciem kostek. To fajny, nieprzewidywaly urozmaicacz.
Wymagania do eventu? Jak najbardziej. Nie ma sensu ciągnąć kogos na siłę, bo traci sie jedynie na tym czas i POTENCJAŁ danego wydarzenia :)
Niestety nie powiem nic od strony mg, gdyz takim nie bylam nigdy i... Raczej bym nie chciala. Wymyslanie sensownych sesji od początku do końca, posiadanie odpowiedzi na każdą możliwą ewentualność oraz odpowiednie wykorzystywanie wad i zalet postaci... Nie. Zgubiłabym się w tym, dlatego też ukłon w stronę wszystkich MG, którzy przynajmniej próbowali i chcieli komuś urozmaicić grę <3

Strasznie zaś nie lubie faworyzacji. "Mam kolege mg wiec dostaję fajne przedmioty, a ci, ktorych nie lubię, kończą martwi." To przykra rzecz, ale występuje często. Uwazam, ze tacy ludzie, raz rozpoznani, juz nigdy nie powinni byc dopuszczani do "koryta".

Wgl... Sama w sumie sie zastanawiam: czy mg powinien byc nagradzany za to, ze nim jest? Z jednej strony dobra motywacja, z drugiej przyciąga mnóstwo osob, ktore sie nie nadaja, a chca mieć tylko bonus ://

Awatar użytkownika
O mnie
Opiekun Crystal Empire
Moje RPGi
Crystal Empire
Bywam, gdy mam czas
Pomógł(a) : 1 raz

 #0054 Bajarz

#38740 05 mar 2018, 1:37

Strasznie zaś nie lubie faworyzacji. "Mam kolege mg wiec dostaję fajne przedmioty, a ci, ktorych nie lubię, kończą martwi." To przykra rzecz, ale występuje często. Uwazam, ze tacy ludzie, raz rozpoznani, juz nigdy nie powinni byc dopuszczani do "koryta".

Wgl... Sama w sumie sie zastanawiam: czy mg powinien byc nagradzany za to, ze nim jest? Z jednej strony dobra motywacja, z drugiej przyciąga mnóstwo osob, ktore sie nie nadaja, a chca mieć tylko bonus :/ /
Wiesz, co do tego, czy powinien wydaje mi się, że trochę tak. Poświęca swój czas, nikt Mu/Jej za to nie płaci, że zdecydował się na rangę z tak dużą odpowiedzialnością. Przecież, jak pisałam wyżej stworzenie sesji wcale łatwe nie jest, niektórzy MG, na własną prośbę często, sprawdzają Karty Postaci, niekiedy też wspomagają Administrację z upierdliwymi Graczami, wesprą w stworzeniu jakiś opisów, newsów itd. Także odwalają kawał dobrej roboty i wydaje mi się, że coś powinni z tego mieć, ale wiadomo z umiarem.

Zasłanianie się, że mam znajomego Mistrza Gry czy nawet Admina, jest strasznie oklepane i żałosne i sama tego nie pojmuję. Gorzej, że są sytuacje, że się na to pozwala i potem ludzie się rozbestwiają, niestety.

Awatar użytkownika
O mnie
Jestem dumnym dziwakiem z zabójczym ćpuńskim spojrzeniem.
Przepychać lubię się jedynie na fabule.
Moje RPGi
Kołysanka i Midgard
Pomógł(a) : 6 razy

#46107 22 lut 2019, 20:43

Zanzazaar pisze:
22 lut 2019, 15:58
A ja mam pytanie w inną stronę. Co jak gracze czekają tylko na fajerwerki i wybuchy i zaprzestali samemu prowadzić fabułę? Takie opieranie się na inicjatywie MG da się wykrzwić? Jakoś rozruszać graczy do samodzielności?
Najlepiej tworzyć chociażby krótkie scenariusze i wrzucać do wątków albo jakieś przeszkody. Ewentualnie tworzyć lokalizacje "z atrakcjami". Jeśli to nie przynosi skutków to ewentualnie ze swojego konta "pobawić się" w takiego małego MG, ale tylko pod względem tworzenia NPCów, jakichś opisów i sytuacji, które jednak "wymusiłyby" na graczach jakieś reakcje. NPC złodzieja, który próbuje okraść postać X, gdy nasza postać wszystko widzi i tak dalej.
Jeśli i to nie przynosi skutków to... już sama nie wiem co zadziała.
Believe nothing you hear, and only one half that you see


Obrazek

Say what you want to satisfy yourself, hey
But you only want what everybody else says you should want




Awatar użytkownika
O mnie
Jestem dumnym dziwakiem z zabójczym ćpuńskim spojrzeniem.
Przepychać lubię się jedynie na fabule.
Moje RPGi
Kołysanka i Midgard
Pomógł(a) : 6 razy

#46122 23 lut 2019, 15:40

Ktoś kiedyś mądrze powiedział, że skoro jesteś adminem to forum to twoje podwórko. A skoro tak, to nie powinieneś pozwalać mniejszym dzieciom rzucać w ciebie zabawkami i doprowadzać do tego, że masz ochotę zakopać się w piaskownicy i jeszcze je przepraszać. Przecież nikomu nie zabraniasz zrobić coś takiego jak Ty robisz swoją postacią. Sprawdź, zobacz jak zareagują, daj im czas, odpowiadaj na spokojnie że oni też mogą tworzyć NPCów, nowe sytuacje, mogą bawić się narracją. MG nie zawsze przecież będzie ich prowadził za rączkę.
Z doświadczenia wiem, że niby ludzie narzekają, ale jak przychodzi co do czego to mało która postać ruszy się bez MG. Miewałam nieraz takie sytuacje, że albo musiałam wszystko objaśniać, rzucając wręcz poszukiwany przedmiot pod nogi, albo przemycać gdzieś odpowiedź na zagadkę, albo nieraz pisać "postać gracza idzie tam i widzi to". No i to nie jest dobre. Także myślę że twierdzenie "MG to zło" należy jednak do mniejszości, często wynika ze złych doświadczeń. Ale z tym da się walczyć tylko potrzeba czasu.
Believe nothing you hear, and only one half that you see


Obrazek

Say what you want to satisfy yourself, hey
But you only want what everybody else says you should want




ODPOWIEDZ ]