#93 Limity i ograniczenia na umiejętności

Miejsce na tematy w których od ponad roku nikt się nie udzielał.
ODPOWIEDZ ]
Awatar użytkownika
Moje RPGi
Zostawiłam polski pbfówek
Podziękował(a): 7 razy | Pomógł(a) : 33 razy

#33229 02 paź 2017, 21:22

Witam i zapraszam do kolejnej dyskusji.
Osoba, która chce stworzyć postać z określoną genetyką, specjalną umiejętnością lub mocą, o specjalnej roli społecznej lub na wysokim szczeblu kariery, często spotyka się na swojej drodze z różnymi ograniczeniami, limitami i innego takiego typu rzeczami, narzuconymi przez administrację. Spotkałam się już z różnistymi wersjami, pisanie podań do administracji, limity liczbowe, tylko dla multi... Jakie są tego plusy i minusy? Czemu to istnieje? Co o tym sądzicie?

Przede wszystkim rozumiem administrację, która nie ufa nowemu użytkownikowi. Nie oszukujmy się, część użytkowników zrobi postać, obada forum, stwierdzi, że nie dla niego i zniknie po tygodniu, nie zwracając uwagi na to, że zrobiła postać na wysokim szczeblu, kilka osób już się odniosło do tego, że właśnie ona piastuje to stanowisko... i nagle znika. To jest problematyczne, wiadomo, że na forum przymyka się często oko na dziury fabularne powstające w ten sposób, ale zawsze zostaje jakiś niesmak z tym związany, że coś jednak nie gra. Osoba, która tworzy multi jest już znana na forum w jakimś stopniu, już się zaaklimatyzowała nieco i skoro robi multi to jej się podoba forum i wydaje się być pewniejsza, chociaż też nie w stu procentach, różnie to z tym bywa. Jednak z kolei co ma sobie pomyśleć taki nowy użytkownik. Moim zdaniem, może to trochę śmierdzieć kółkiem wzajemnej adoracji.
Tak samo z genetykami, nie można pozwolić na to by na przykład na forum o HP było z 20 wężoustych, kiedy to jest baaardzo rzadka umiejętność, niemalże niespotykana. Więc co, ograniczenia liczbowe. Jeden/dwóch na forum i basta. Niby okej... ale znając życie rozejdą się na pięć sekund po otwarciu forum a najlepiej to jeszcze by było z góry jedno miejsce albo oba zajęte przez administrację, to już w ogóle bajka. Nowy użytkownik, który trafi na forum po miesiącu, ma nikłe szanse na zrobienie takiej postaci. Mówi się, że kto pierwszy ten lepszy, ale czy aby na pewno? Jeśli ta specjalna umiejętność, moc, pochodzenie, zawód czy coś tam innego, mogłoby wpłynąć znacząco na rozwój fabuły a osoba, która sobie zaklepała to jest nieaktywna? W sensie, jest na forum i napisze post czy dwa, ale nie uczestniczy aktywnie w fabule forum? Z jednej strony jej wybór, z drugiej... szkoda.

Jak znaleźć w tym wszystkim jakieś dobre rozwiązanie, tak by żadna ze stron zbytnio nie ucierpiała?
Lately, the whole idea of 'living' hasn't been that desirable to me.

Awatar użytkownika
Moje RPGi
Morsmordre, What Comes After

 Katrina#9786
 5302161

#33264 03 paź 2017, 11:21

Wszystko zależy od specyfiki danego forum. Osobiście jestem za jak najbardziej otwartymi światami, w których "można wszystko" i nic się nie sypnie, ale gracze zaczynają od niezbyt istotnego szczebla.
Teoretycznie można rozwiązać to tak, że umiejki "specjalne" są rozdawane przez MG, np. węzoustośc wychodzi przypadkiem, w trakcie jakiejś akcji fabularnej. Sporo rzeczy można uratować właśnie w ten sposób :D Dzięki temu nagrodzone mogłyby zostać osoby, które faktycznie coś robią.

#33383 05 paź 2017, 0:58

Nie wiem, co Ci napisać, bo właściwie każdą sytuację sama zanegowałaś :bezradny:

Jednak uważam, że każdemu należy dać szansę, by stworzył postać taką, jaką lubi. Weźmy genetyki z Pottera, bo one są łatwe (na koniec okazało się, że kłamałam) do ogarnięcia ;-).
Po pierwsze - stworzyłabym tematy dla osób, które są zainteresowane daną genetyką/umiejętnością, aby administracja forum wiedziała, komu co się podoba.
Następnie ustaliłabym zasady. Jeśli są to genetyki, których nie widać od razu i mogą być odkryte po latach, jak na przykład wężomowa - można podarować ją w jakiejś sesji. Dokładnie tak, jak mówiła to moja poprzedniczka.
Jeśli są to genetyki do zdobycia jak wilkołactwo - to od razu wiadomo, co z nimi zrobić. Praca, praca i jeszcze raz praca.
Gorzej z kategorią genetyk, która jest widoczna od razu, czyli np. wilowatość. Można prosić, by kandydatki na tę genetykę wpisały się w kanon tego wyglądu i dopiero w toku fabuły potwierdzić, że tak, to pół-wila czy inne mieszanki, a nie tylko zdumiewająca uroda. Jednak z tą genetyką zawsze jest najwięcej problemu, bo zazwyczaj wiąże się ze starożytnymi rodami i po prostu taka dziewczyna wie, jaką ma krew. Może więc nawet przed samym napisaniem KP, poprosiłabym o przeprowadzenie jakiejś sesji? Linki do innych forów, na których grała? :bezradny:

Z Potterem właściwie sama się wkopałam. Gdyby to było forum autorskie, to nie zakładałabym żadnych genetyk/umiejętności, które widać od razu, tylko tworzyła takie, które są możliwe jedynie do zdobycia/odkrycia. A to, czy bym miała 8 osób z umiejętnością zamiany w tygrysa na 20 graczy to już najmniejszy problem. Czemu? Bo trzeba mieć w głowie jeszcze tło, w którym się gra. Tło tworzą NPCe. Ich jest jakaś skończona liczba i nagle te 8 osób z super umiejką wcale nie wyglądają źle w statystykach.

Awatar użytkownika
O mnie
Opiekun Crystal Empire
Moje RPGi
Crystal Empire
Bywam, gdy mam czas
Pomógł(a) : 1 raz

 #0054 Bajarz

#33435 06 paź 2017, 23:15

Wiesz co, zależy od specyfikacji forum, tak jak to już było wspomniane.

Wydaje mi się, że Gracz powinien mieć możliwość startu na pewnych granicach. Wiadomo, że nie pozwoli się Nowemu od razu startować nie wiadomo z jak wysokiego szczebla. Jednak, nawet jak ktoś gra dłużej i zakłada multikonto i tak, tak ta postać powinna być na równi z postaciami Nowych. Nowa postać= zaczynasz od zera. To jak w grze, zaczynasz nową postacią, do wszystkiego musisz dojść ciężką pracą.
Nie rozumiem właśnie takiego podejścia, bo to jest bardzo krzywdzące, bo jak wspominasz, powstają potem kółka adoracji lub jest to w taki sposób postrzegane.

Z mojej strony, chyba najlepszym rozwiązaniem jest prosta zasada wspomniana przeze mnie wcześniej.

Natomiast, co do limitów umiejętności, krwi, zdolności czy co tam jeszcze można dorzucić, to na początku, uważam, że powinien być jakiś starter pack, który daje Graczowi możliwość zaczęcia gry na przyzwoitym poziomie. Jedyne czym ma się różnić to specyfikacją np, zaklęć czy zdolności dopasowanych pod profesję postaci. A tak powinien posiadać ograniczenia np. :
-4 zdolności
-2 specjalizacje
-4 choroby/fobie
-4 zaklęcia magiczne
-1 chowaniec

Nie mówię, że musi konkretnie tak wyglądać, ale uważam, ze to dość sprawiedliwe rozwiązanie, bo każdy dostaje tyle samo, co najwyżej może się różnić nieznacznie wyżej wspomnianymi rzeczami.

Poza tym, to chyba też wynika z tego, że niektórzy Gracze zaraz by chcieli zaczynać od bycia Might Hero/Heroine, co też sprawia, że Administracja traci jakby zaufanie do Gracza, bo skoro ten już na start chce mieć wszystko, to co będzie potem? Po co zatem, przychodzi na forum, skoro nie chce włożyć trochę wysiłku, aby to co chce uzyskać, jak ma wyglądać postać, stało się dobrą zabawą i do tego wspaniała nagrodą?

#35111 24 lis 2017, 20:09

Ja uważam, że należy przede wszystkim z graczem rozmawiać. Przy czym nie dawać mu wszystkiego na tacy, bo "fajnie gada" ale przez jakiś czas przetrzymać na forum, kazać mu jakoś działać, żeby tylko udowodnił swoją wartość.
W moim przypadku istnieją jednak postacie kanoniczne, którym nie zawsze można odebrać wszystko (choćby taki Doom czy Kingpin) ale wtedy taka postać może się spodziewać większej ilości problemów ze strony MG. Jest bardzo sumiennie rozliczana ze swoich poczynań i to wpływa na jej i np. państwa którym rządzi, stosunek otoczenia do niego. A nawet powstające na jej temat artykuły.
Z resztą, osobiście uważam, że dużo lepiej nie jest brać wszystkiego co postać ma do zaoferowania na raz, tylko dopiero ją rozwijać, kawałek po kawałku zdobywać kolejne umiejętności. Ale to moje spaczenie zawodowe. ;3

ODPOWIEDZ ]